مروری بر تاریخچه تلفن های همراه از گذشته تا به حال

مروری بر تاریخچه تلفن های همراه از گذشته تا به حال

در این گزارش مرور کوتاهی خواهیم داشت بر تاریخچه تلفن های همراه از گذشته تا به حال با ما همراه باشید و سیر تکاملی تلفن همراه را مشاهده کنید.

به گزارش دريچه #فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ شاید با خود فکر کرده باشید که مراحل تکامل تلفن های همراه امروزی چگونه بوده است.

حال دریچه فناوری اطلاعات برای شما این مراحل را از اولین تا آخرین پیدایش این معجزه دست بشر بصورت مختر ولی مفید در اختیار شما قرار می دهد.

درست ۴۱ سال پیش بود که یک دستگاه نسبتا بزرگ و کمی سنگین تحولی بزرگ در بین مردم زمان خود ایجاد کرد.

این دستگاه نخستین تلفن همراه دنیا بود. تلفنی که توسط آقای کوپر ساخته شده، تلفنی که الهام گرفته از یک فیلم با مضمون  فضا و انسان های فضایی بود.

این گوشی بی سیم ۲۵ سانتی متر طول و وزن تقریبی ۱ کیلوگرم داشت.  تلفن ۲۵ سانتی آقای کوپر فقط به مدت ۲۰ دقیقه شارژ داشت و بعد از اتمام شارژ باید به منبع تغذیه وصل می شد.

شرکت موتورلا که این روزا یکی از شرکت های معتبر در عرصه تلفن همراه می باشد ایده آقای کوپر را خرید و در نهایت در سال ۱۹۸۳ ابداع مارتی کوپر توسط شرکت موتورلا روانه بازار شد.

نام این گوشی داینوک تالک ۸۰۰۰ بود که یک صفحه کلید ۲۰ دکمه ای و یک آنتن بلند داشت. این گوشی ۴ هزار دلار قیمت داشت و ۱۰ دقیقه به عمر باتری آن اضافه شده بود.

موتورلا
Motorola DynaTAC 8000X

درست ۶ سال از تولید اولین تلفن همراه ساخته شده نمی گذشت که نسل دوم از این دسته تلفن های همراه  وارد عرصه ی جهانی شد میکرو تک نمونه دوم تلفن همراه بود که در سال ۱۹۸۹ وارد بازار شد.

تنها چیزی که هنوز خاطره میکروتالک را در بین کاربران تلفن همراه نگه داشته، این تلفن همراه نخستین نمونه از تلفن های تاشو بود که در سال های بعدی نمونه های جدیدی از تلفن های تاشو وارد بازار جهانی شد.

موتورلا
Motorola MicroTAC 9800X

این مدل گوشی دارای صفحه LCD ماتریس می باشد و این مدل قادر به دریافت و یا ارسال پیام کوتاه نمی باشد. دارای یک باطری 750mAh می باشد که مورد نیاز ۱۰ ساعت شارژ باطری و ۲۰ ساعت زمان مکالمه توسط این گوشی می باشد.

از این رو هر چه صفحه های تاریخ را ورق می زنیم این دست آورد روز به روز دچار تغییر و تحولات بسیار زیادی شده است که روز به روز نوع، وزن، شکل آن تغییر کرده است.

کمی جلوتر می رویم و وارد دنیای جدیدی از تلفن های جدید همراه می شوید اما ایستگاه بعدی تلفن همراه در سال ۱۹۹۲ بود، یعنی زمانی که موتورلا پیشرو در ساخت تلفن همراه بود گوشی جدید خود را با نام Motorola International 3200 رو نمایی می کند و بار دیگر این صنعت جدید را متحول می کند.

Motorola International 3200

این گوشی هم مانند سایر گوشی های که از قبل ساخته شده است دارای ۲۱ دکمه می باشد، یک پد شماره ثابت با یک آنتن انعطاف پذیر هم می توان از خصوصیات این گوشی دانست که آنتن این گوشی دو سوم اندازه آن را تشکیل میدهد.

موتورلا در این مدل گوشی خود یک صفحه LCD تعبیه کرده است. و مجهز به یک باتری 750mAh می باشد که مورد نیاز ۵ ساعت شارژ می باشد ولی تنها مشکل این مدل ضعیف بودن سیگنال این گوشی بود که میشه گفت یک نمره منفی، برای این مدل گوشی موتورلا می باشد.

ظهور نوکیا (Nokia)

موتورلا که خود را سردمدار ساخت تلفن همراه می دانست و خود را یکتاز عرصه فناوری ارتباطات می دانست این بار باید با شرکتی جدید و نوپا سرشاخ می شد.

این یک زنگ خطری بود برای موتورلا زیرا می دانست اگر اندکی غفلت کند گوی و میدان را از او خواهند گرفت.

درست سال ۱۹۹۴ بود که نوکیا رسما با موتورلا سرشاخ شد و اولین مدل گوشی خود را به مردم معرفی کرد Nokia 1011 نمونه ی که طرفداران زیادی را به سوی نوکیا سوق داد یک مدل گوشی کوچک و سبک نسبت به اندازه و وزن از گوشی های موتورلا خیلی بهتر بود.

Nokia 1011

نوکیا ۱۰۱۱ اولین تلفن همراه جی‌اس‌ام‌ی بود که تولید انبوهی داشت. شماره مدل، از تاریخ معرفی آن در ۱۰ نوامبر ۱۹۹۲ آمده است. ۴۷۵ گرم وزن دارد که بیشتر این وزن به خاطر باتری قابل شارژ کادمیوم نیکل است.

زمان مکالمه فقط ۹۰ دقیقه و زمان آماده‌باش ۱۲ ساعت است. این گوشی تنها قابلیت نگه‌داری ۹۹ شماره تلفن و نام را دارد و در باند ۹۰۰ مگاهرتز کار می‌کند. تولید ۱۰۱۱ تا سال ۱۹۹۴ ادامه داشت و بعد ۲۱۰۰ جایگزین آن شد.

حال تاریخ را تندتر ورق میزنیم و فقط به عکس و تاریخ و مدل گوشی اکتفا می کنیم و همراه ما باشد تا یکی یکی دفترچه خاطرات گوشی های همراه را ورق بزنیم.

در سال ۱۹۹۶ سه مدل گوشی وارد بازار جهانی شده است که به ترتیب نام، عکس، و مدل را برای شما قرار داده ایم.

Motorola StarTAC
۱۹۹۶
 Motorola StarTAC
Nokia 8110
Nokia 8110
Nokia 9000 Communicator
Nokia 9000 Communicator

در سال ۱۹۹۸ دو مدل گوشی جدیدتر و با کارای بهتر از نظر شکل و تنوع وارد بازار شده که در دوران خود یکی از رکورد ها را به خود ثبت کرده بودند.

1998 Nokia 9110i
۱۹۹۸
Nokia 9110i
Nokia 5110
Nokia 5110

اما موتورلا که رقیبی سر سخت پیش روی خود داشت همراه با نوکیا وارد سال ۱۹۹۹ می شود سالی که صنعت تلفن همراه دگرگون می شود و بسیاری از شرکت خود را به قافله موتورلا و نوکیا نزدیک می کنند و اول محصول خود را وارد بازار می کنند ولی جنگ میان موتورلا و نوکیا بالا می گیرد و هر دو شرکت برای تاج پادشاهی می جنگند و اینبار محصولات خود را نه سالی یک بار بلکه چند ماه یک بار از محصولات خود رونمایی می کنند.

نوکیا
Nokia 8210

نوکیا ۸۲۱۰ یک‌نمونه از گوشی‌های تلفن همراه سری ۸۰۰۰ شرکت نوکیا می‌باشد که توسط همین شرکت به بازار عرضه شده‌است.

ابعاد نوکیا ۸۲۱۰ ۱۰۱٫۵×۴۴٫۵×۱۷٫۴ میلیمتر, ۶۶ سی سی و وزن آن ۷۹ گرم می باشد و دارای ۶ قاب مختلف برای تعوض می باشد که خود توانست بازار زمان خود را قبضه کند.

 

Nokia 7110
Nokia 7110

نوکیا ۷۱۱۰ یک‌نمونه از گوشی‌های تلفن همراه سری ۷۰۰۰ شرکت نوکیا می‌باشد که توسط همین شرکت به بازار عرضه شده‌است.

Nokia 5210
Nokia 5210

نوکیا ۵۲۱۰ یک‌نمونه از گوشی‌های تلفن همراه سری ۵۰۰۰ شرکت نوکیا می‌باشد که توسط همین شرکت به بازار عرضه شده‌است.

پس از اینکه نوکیا مدل ۵۲۱۰ خود را وارد بازار کرد دیگر این شرکت تنها رقیب خود یعنی موتورلا را پیش رو نداشت از این تاریخ به بعد موتورلا همراه با رقیب دیرینه اش یعنی نوکیا تنها نبود زیرا دیگر شرکت ها هم محصولات خود را یکی پس از دیگری برای رقابت به صحنه ی عرضه این محصول فرستادن تا چنگ در چنگ دو غول قدیمی یعنی موتورلا و نوکیا بافکنند و آنها را از پای در بیاورند.

Benefon Esc!
Benefon Esc!

ظهور شرکت های تازه تاسیس

اما شرکت های بسیاری نمایان شدن از جمله سامسونگ، اریکسون، زیمنس، سونی اریکسون، سانیو، پلام وان، بلک بری و اچ تی سی وارد عرصه شدند.

اما تحول بعدی باز هم به نام موتورلا بود در سال ۲۰۰۴ موتورلا تلفن همراه Razer V3  را راهی بازار کرد یک تلفن تاشو که تا اون زمان باریک ترین تلفن همراه بود و زمان مکالمه به ۷ ساعت ارتقا یافته بود.

Motorola Razor V3

اما جهش بزرگ بعدی در بازار تلفن همراه در سال ۲۰۰۷ میلادی بود که اپل با ارائه آیفون ما را وارد دنیایی تلفن های هوشمند یا اسمارت فون ها کرد اپل با ارائه آیفون وان رسما تلفن را از یک وسیله ارتباطی صرف در آورد.

بعد از آیفون دنیایی تلفن های همراه شاهد تغییرات زیادی بود حالا هر کجا سرک بکشید یک تلفن هوشمند می بینید و هم اکنون از هر ۵ نفر یک نفر هر ده دقیقه تلفن خودش را به امید داشتن پیامک ، ایمیل یا تلفن تازه چک می کند و در قیاس با کارهای مثل ارسال پیامک ، ایمیل و سر زدن به شبکه های اجتماعی تنها سهمی ۱۶ درصد به برقراری تماس از طریق تلفن همراه اختصاص دارد.

https://vernahamrah.com/product/samsung-galaxy-a20s-sm-a207f-ds/

تلفن هوشمند
پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها